Imatge de: X @GironaFC
Actualment, el primer equip del Girona només té dos jugadors formats al futbol base del club: Arnau Martínez i Joel Roca. Però és inevitable somiar i imaginar-se com podria ser actualment l’onze titular del Girona amb jugadors que hagin passat per les categories inferiors del conjunt gironí.
Per poder fer aquest onze, només hem tingut en compte jugadors que estiguin destacant a lligues importants i que, com a mínim, hagin estat una temporada en qualsevol categoria del futbol base, incloent-hi també el filial i el Peralada quan era vigent l’acord de col·laboració.
Un porter conegut
Per començar, ens trobem amb Pau López (1994) sota pals. El porter, nascut a Sant Gregori, juga actualment al Real Betis. Entre el 2002 i el 2007 va formar part del planter gironí abans de marxar a l’Espanyol. A més, ha tingut una curta etapa al primer equip durant la temporada 2024-2025.
Defensa internacional
Els quatre jugadors que conformen la defensa han estat internacionals amb les seves seleccions absolutes. De fet, tres d’ells estan disputant actualment el Mundial.
El primer és el lateral dret extremeny Pedro Porro (1999). Format a les categories inferiors del Don Benito i del Rayo Vallecano, va arribar a Girona el 2017 per jugar al Juvenil A i al Peralada. Tot i això, la seva progressió va ser màxima i va acabar destacant amb el primer equip, on va arribar a jugar 34 partits a Primera. Ara juga al Tottenham i és internacional amb Espanya amb 19 partits.
A l’eix de la defensa trobem a Santi Bueno (1998). El central uruguaià va començar la seva trajectòria professional al Peñarol abans d’aterrar al Barça. Va ser a la temporada 2018-2019 quan va arribar al Peralada per després consolidar-se com a central titular del Girona. Des de 2023 juga al Wolves de la Premier i ha disputat vuit partits amb l’Uruguai.
L’altre central és un dels millors del món i és gironí: Pau Cubarsí (2007). Nascut a Estanyol, va començar jugant al Girona des del 2015 fins al 2018, quan va fitxar pel Barça, on encara juga. A més, amb la selecció espanyola ha disputat 14 partits.
I qui ocupa el lateral esquerre és Iván Balliu (1992). Titular amb el Rayo Vallecano i nascut a Caldes de Malavella, va jugar a les categories inferiors del Girona entre el 2000 i el 2004 abans de marxar a La Masia. És un cas curiós, ja que representa a la selecció d’Albània amb qui ha disputat 24 partits.
Mig del camp gironí
Els dos jugadors que conformen el mig del camp no han jugat mai junts al màxim nivell. Però coincideixen en dos aspectes importants: tots dos són nascuts a comarques gironines i han jugat al primer equip del Girona.
El primer és un històric: Pere Pons (1993). El mig centre de Sant Martí Vell va ser un dels herois del primer ascens el 2017. Pons és l’exemple perfecte d’un jugador format gairebé íntegrament al futbol base que arriba a debutar amb el primer equip. Primer va jugar al Celrà i en categoria aleví va arribar al club de la seva vida. El seu debut es va produir el 2012 i després de 211 partits va posar fi a la seva etapa el 2019. Aquest estiu ha posat final al seu pas pel Larnaca de Xipre i el seu futur encara està per decidir.
Qui l’acompanya és Gerard Gumbau (1994), nascut a Campllong. El mig centre ha jugat aquesta temporada al Rayo Vallecano cedit pel Granada. Va començar jugant al Cassà i del 2007 al 2013 va passar pel Girona abans de marxar al Barça. Va tornar a vestir la samarreta blanc-i-vermella durant les temporades 2019-2020 i 2020-2021.
Bales de Primera als extrems
A la línia de tres quarts tenim tres extrems que han destacat als seus equips, un a Portugal i els altres dos a la màxima categoria espanyola.
El primer és Gabri Martínez (2003). Nascut a Sant Fost de Campsentelles, va formar part de l’Acadèmia del Girona del 2018 al 2022, i ha passat pel Barça i per la Damm. Després de dues cessions al San Fernando i al Mirandès, va marxar traspassat a l’Sporting de Braga l’estiu de 2024. Allà, acumula deu gols i set assistències en 94 partits.
El segon extrem és el ripollenc Ilyas Chaira (2001). Va començar a jugar al seu Ripoll natal i a partir del 2015 es va incorporar al Girona. No va arribar a debutar oficialment amb el primer equip i, després de cinc cessions, va acabar traspassat a l’Oviedo. En terres asturianes ha destacat amb sis gols i dues assistències malgrat el descens.
I per tancar la línia, comptem amb Álvaro Rodríguez (2004). L’extrem uruguaià nascut a Palamós va formar part del Girona durant cinc anys (2015-2020). Després va marxar al Reial Madrid i ara ha estat important a l’Elx amb set gols i cinc assistències.
Davanter a Portugal
Finalment, la referència en atac és Pau Víctor (2001). Nascut a Sant Cugat del Vallès, va arribar l’any 2018 procedent del Sabadell. El davanter va arribar a jugar onze partits amb el primer equip i 48 amb el filial. Després d’una cessió al seu club d’origen, va acabar fitxant pel Barça, qui el va acabar traspassant a l’Sporting de Braga. Allà comparteix equip amb Gabri Martínez i ja suma 17 dianes i sis assistències.
Entrenador amb experiència anglesa
El míster que s’encarregaria de dirigir aquest hipotètic equip seria Narcís «Chicho» Pelach (1988). El gironí es va formar al Girona com a jugador i, després de jugar i entrenar a diferents equips, va arribar al Peralada per dirigir el filial gironí entre gener de 2018 i estiu de 2019. En aquest moment, es va incorporar al cos tècnic del primer equip com a ajudant d’Unzué, Moreno i Martí.
El 2020 inicia la seva aventura anglesa, on ha estat segon entrenador del Huddersfield i del Norwich City i la va acabar com a primer entrenador de l’Stoke City durant tres mesos. Recentment, ha estat nomenat entrenador de l’Omiya Ardija.
