Imatge de: X @BasquetGirona
El Bàsquet Girona continua treballant sota el radar. El club ha fet oficial una incorporació que feia dies que tenia tancada: Andrzej Pluta, recent MVP de les finals de la lliga polonesa, que s’incorpora al conjunt gironí després d’una temporada d’explosió definitiva amb el Legia Varsòvia, amb qui s’ha proclamat campió de lliga. El base polonès també ha estat l’MVP de la temporada regular i també de les finals. Signa per dues temporades.
Nascut l’any 2000 i fill de l’exinternacional Andrzej Pluta, el nou jugador del Bàsquet Girona és un base d’1,93 metres amb capacitat per alternar la direcció i la finalització. Destaca especialment pel tir exterior, la lectura de joc i la seva habilitat per generar avantatges tant amb pilota com sense. Arriba amb un contracte d’1+1, i suposarà el cinquè cupo de la plantilla de Moncho Fernández.
Cromos i perfils repetits
Després d’un procés de creixement progressiu, Pluta ha consolidat aquesta temporada el seu salt definitiu com a jugador franquícia al Legia Varsòvia. Ha assumit un paper central en la generació ofensiva de l’equip, s’ha situat entre els principals anotadors exteriors de la competició i ha liderat el seu equip fins al títol de lliga. La seva arribada aporta al Bàsquet Girona un perfil de generador amb amenaça exterior i capacitat de produir en contextos d’alta responsabilitat. Amb 26 anys, aterra a Fontajau en un moment de maduresa competitiva i amb l’objectiu de consolidar-se a la Lliga Endesa.
El club aposta per un jugador en plena projecció, amb marge de creixement i amb experiència recent en contextos de màxima exigència competitiva. Després del seu èxit a Polònia, Pluta afronta el repte de confirmar el seu nivell en una lliga d’alta exigència com l’ACB, en una etapa que suposa un pas endavant en la seva trajectòria professional. De moment, les tres incorporacions responen a perfils iguals: jugadors joves amb l’oportunitat d’establir-se a la Lliga Endesa.
Una aposta sense marge d’error
El moviment amb Andrzej Pluta no només respon a una necessitat de talent exterior, sinó també a una reconfiguració obligada de la sala de màquines del Bàsquet Girona. La sortida d’Otis Livingston ha eliminat el principal generador primari de l’equip, mentre que la situació contractual de Needham, encara no resolta, deixa el projecte sense un manejador clar consolidat. En aquest context, el club sembla decidit a confiar la responsabilitat de la direcció de joc en perfils encara en procés d’adaptació a l’ACB.
Pluta i Isaac Vázquez són, ara mateix, els únics bases amb capacitat real de bot i generació dins la plantilla, un escenari que trasllada immediatament el pes creatiu a jugadors que arriben amb trajectòries i rols molt diferents dels que hauran d’assumir a Fontajau. El polonès prové d’un entorn on ha estat protagonista ofensiu i referència exterior, però el salt a la Lliga Endesa implica un canvi substancial de context: defenses més físiques, menys temps de decisió i una exigència molt més alta en la lectura del pick-and-roll i la gestió de ritme.
Aquesta dependència d’un duet encara en fase d’adaptació converteix el fitxatge en una aposta de rendiment immediat amb component de risc estructural. Si la transició de Pluta a un rol de creador principal en ACB és fluida, el Girona guanya un base amb punts, tir exterior i capacitat de producció. Però si l’adaptació és irregular, el marge d’error és mínim: l’equip podria quedar exposat en la generació primària fins a una eventual resolució del cas Needham o l’arribada d’una estrella extracomunitària en aquesta posició.
L’arribada de Pluta és la tercera incorporació del Bàsquet Girona després dels fitxatges d’Isaac Vázquez i Aljaz Kunc.
